ВЕЖÖРТÖТАН ГИЖÖТ Коми-пермяцкöй кыв сьöртi программа лöсьöтöм Федеральнöй государственнöй образовательнöй стандартлöн тшöктöммез сьöртi да основнöй общöй образованнёлöн примернöй программалöн кыв предмет сьöртi. Сiя сiдзжö йитсьö основнöй öтласа образованнё понда велöтчиссезлiсь пыр колана кужöммез (УУД) зорöтан программакöт «Коми-пермяцкöй кыв cьöртi уджалан программа 5-9 классэз понда» авторрез Т.А.Васькина, М.Е.Галкина, А.С.Лобанова, О.А.Попова, 2016 год. Программа ориентируйтӧм «Коми-пермяцкӧй кыв 6 класс понда велöтчан небöг вылӧ, авторрез Т.А.Васькина, О.А.Попова, И.А.Теплоухова, М.Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2017 год. Программаö пырöны куим тор: вежöртöтана гижöт, предметлöн пытшкöс, тематическöй планированнё. Программа сьöртi cетчö 68 час и велöтчан план сьöртi 17 час. Велöтан предметлöн öтласа характеристика Коми-пермяцкöй кыв — этö роднöй кыв коми-пермяккезлöн. Сiя лоö сёрнитан, воспитывайтан да йитан средствоöн коми-пермяккез понда. Кыв лоö тöдчана познавательнöй средствоöн. Коми-пермяцкöй кыв лоö воспитывайтан средствоöн, кöда отсалö тöдны, зорöтны да донтны коми-пермяккезлiсь история, литература, культура. Роднöй кыв велöтöмлöн моггезöн лоöны: - коми-пермяцкöй кыв велöтiкö велöтчиссезын зорöтны уваженнё да радейтöм роднöй кыв дынö, Чужанiн да роднöй родвуж дынö; - велöтчикö да оланын кужны используйтны коми-пермяцкöй кыв кыдз сёрнитан средство (кужны висьтавны уджлiсь мог, планируйтны сiйö; контролируйтны сёрни, кужны исправляйтны сёрниын ошибкаэз; быдкодь источниккезiсь адззыны информация, анализируйтны сiйö да пыртны уджö, оланö); - коми-пермяцкöй кыв велöтiкö кужны используйтны сiйö быдкодь кыв ситуацияын; бöрйыны кыв средствоэз ладорсянь; пыдынсьöтны орфография, грамматика да пунктуация примитöм нормаэз ладорсянь; паськöтны сёрни запас; зорöтны устнöй да письменнöй сёрни, творческöй кужöммез, самостоятельнöй удж. Коми-пермяцкöй кыв сьöртi уроккез вылын сёрни зорöтöм вылын удж Велöтчиссезлiсь сёрни зорöтöм - коми–пермяцкöй кыв велöтöмын öддьöн важнöй тор. Медбы челядь велалiсö правильнöя, грамотнöя баитны да гижны, медбы челядьлöн содic кыв запас, медбы тöдiсö литературнöй нормаэз, связнöй сёрнилiсь навыккез, удж колö чулöтны быд урок вылын. Коми–пермяцкöй кыв велöтiкö сёрни зорöтöм мунö не öтiк визь пырйöт: 1. Велöтчиссезлiсь словарнöй запас паськöтöм да зорöтöм. Виль кыввезкöт тöдсасьöм, нылiсь вежöртас осьтöм да сёрниын нiйö употребляйтöм. 2. Литературнöй кывлiсь колана нормаэз вежöртöм да тöдöм: литературнöй произношеннёлiсь нормаэз; кывтэчассэзлiсь, сёрникузялiсь да синтаксическöй конструкцияэзлiсь аркмöтан нормаэз. 3. Велöтны челядьöс связнöя висьтавны думаэз устнöй да письменнöй формаын. Сёрни зорöтöм понда письменнöй уджжезö пыртсьöны мыччалан тексттэз. Позьö используйтны серпассэз, проекттэз вылын удж, вуджöтöммез, исследовательскöй удж. Удж аркмöтны параэзын, группаэзын. Тексттэз сьöртi уджалiкö важнöйöн лоö адззыны шöр дума, сетны текстлö юрним. Челядьöс колö велöтны правильнöй, выразительнöй интонация дорö. Зорöтны оча сёрни. «Коми-пермяцкöй кывлöн» предметлöн пытшкöс 6 класс (17 час) Коми-пермяцкöй кыв йылiсь тöдöммез (1 час) Коми-пермяцкöй литературнöй кывлöн нормаэз да диалекттэзлöн ассямаэз. 5 классын велöтöм материал тöдвылö уськöтöм (1 час) Текст. Текстлöн смысловöй торрез. Текст лöсьöтöмын ассямаыс (думаэзлöн порядок). Сёрни типпез. Бöрьян текст (рассужденнё). Лексика (1 час) Общеупотребительнöй кыввез. Исконнöй лексика, темаэз йитöм кыввез. Важмöм да виль кыввез. Диалектнöй кыввез. Заимствованнöй кыввез. Фразеологизммез, ны пырйöт уна ладорсянь морт олан мыччалöм. Сёрни стильлöн вежöртас (1 час) Сёрни стиллез. Сёрнитан стиль. Художественнöй литературалöн стиль. Морфология да орфография (2 час) Сёрни торрез. Эманим (сущ-й). Географическöй ниммез, историческöй событиеэз, вежалуннэз ыджыт буквасянь гижöм. Эманимлöн единственнöй да множественнöй число. Эманимлöн падежжез сьöртi вежласьöм. Эманимлöн лично-притяжательнöй формаэз. Эманиммез бöрйöм. Нимтан (прил.) (2час) Нимтан йылiсь велöтöмсö тöдвылö уськöтöм. Нимтан кыдз сёрни тор.: морфологическöй признаккез да синтаксическöй роль. Качественнöй да относительнöй нимтаннэз. Качественнöй нимтаннэзлöн ордчöтан степеннез: сравнительнöй да превосходнöй. Качестволiсь мера да степень мыччалан формаэз. Нимтаннэз гижöм. Нимтаннэз бöрйöм. Лыданим (числ.) (2 час) Лыданим кыдз сёрни тор. Сёрникузяын лыданимлöн синтаксическöй роль. Лыданим разряддэз вылö торйöтöм. Простöй, сложнöй да составнöй количественнöй лыданиммез. Обобщительнöй да порядковöй лыданиммез, нылöн аркмöм. Лыданиммез гижöм. Лыданиммез бöрйöм. Нимвежан (местоименнё) (2 час) Нимвежан йылiсь вежöртас.Сёрникузяын да текстын сылöн мог. Нимвежаннэзлöн разряддэз. Нимвежаннэз гижöм. Нимвежаннэз бöрйöм. Кадакыв (глагол) (5 час) Кадакыв йылiсь велöтöмсö тöдвылö уськöтöм. Кадакывлöн инфинитивнöй форма. Кадакывлöн кад,лицо, число сьöртi вежласян формаэз.Кадакывлöн наклоненнё: изъявительнöй, повелительнöй, сослагательнöй (условнöй). Кадакывлöн положительнöй да отрицательнöй спряженнё. Отсасяна (вспомогательнöй) кадакыввез. Безличнöй кадакыввез. Кадакыввез гижöм. Кадакыввез бöрйöм. «Роднöй коми-пермяцкöй кыв» предмет велöтiкö планируемöй результаттэз Личностнöй результаттэз: - вежöртны, что роднöй кыв меддона национально-культурнöй богатство; - радейтны роднöй кыв, Чужанiн, мöдiк национальностя отирлiсь кыв, история, культура; - лыддисьны мöдiк мортлöн мненнёöн; - зорöтны вежöр творческöй удж пырйöт; - тöдны ас отирлiсь история да культура, вежöртны и примитны мöдiк отирлiсь традицияэз да обычайез; - сетны дон асланыс поступоккез да быдкодь ситуацияэз дынö; -освоитны колана словарнöй запас да кужны аркмöтны грамматическöй формаэз, медбы сёрнитiкöволькыта мыччавны дума, сетны сылö дон. Метапредметнöй результаттэз: - адззыны и бöрйыны колана материал лыддьöтöм, кывзöм, видзöтöм бöрсянь; систематизируйтны сiйö, вежны; уськöтны тöдвылö, лöсьöтны устнöй да письменнöй сёрни; - кужны планируйтны, контролируйтны и донтны учебнöй действиеэз; - вежöртöтны велöтчан уджлiсь мог, адззыны способбез мог судзöтöм понда, планируйтны удж, адззыны причинно-следственнöй сёрни, керны выводдэз, донтны; - адззыны информация быдкодь источниккезiсь: печатнöйись, СМИ-ись, интернетiсь; сiйö анализируйтны да используйтны; сёрнитны ёрттэз одзын; - кужны баитны коми-пермяцкöй кыв вылын быдкодь сёрнитан ситуацияын. Предметнöй результаттэз: 1.вежöртны, кыдз кыв йитсьö отркöт, сы культуракöт да историякöт; 2. вежöртны роднöй кывлiсь роль морт понда; 3.уджавны сёрнилö быдкодь вид вылын: - кужны волькыта и правильнöявисьтавны думаэз кыв отсöтöн; -кужны аркмöтны быдкодь устнöй да письменнöй тексттэз; -аркмöтны öткаса сёрни да оча сёрни; -применяйтны орфоэпическöй, лексическöй, грамматическöй, орфографическöй да пунктуационнöй нормаэз; - тöдны сёрни этикетлiсь нормаэз; - кужны пользуйтчыны быдкодь кывчукöррезöн; - кужны керны фонетическöй, кыв состав сьöртi да морфологическöй бöрйöм; - адззыны велöтöм орфограммаэз, пунктограммаэз, кужны объяснитны нiйö; - пыртны сёрниö синониммез, антониммез, уна значеннёа кыввез; - определяйтны текстлiсь тема да основнöй дума; - составляйтны простöй план; - гижны сочиненнёэз, неыджыт изложеннёэз; - тöдны, мый сэтшöм повествованнё, описаннё; - тöдны учебниклiсь структура, кужны самостоятельнöя пользуйтчыны учебникöн. Коми-пермяцкöй кыв велöтöм бöрсянь велöтчиссез 6 классiсь долженöсь тöдны: -коми-пермяцкöй литературнöй кывлiсь основнöй нормаэз да диалекттэзлiсь мукöд ассямаэз; -самостоятельнöй сёрни торрезлiсь шöр признаккез да ассямаэз; - самостоятельнöй сёрни торрезлiсь аркмöм да гижöм. 6 классiсь челядьлö колö кужны: - торйöтны самостоятельнöйсёрни торрез, нылiсь формаэз; -определяйтны нылiсь грамматическöй признаккез да синтаксическöй функцияэз; - аркмöтны да гижны самостоятельнöй сёрни торрез; - устнöй да письменнöй формаэзын керны морфологическöй бöрöм; - самостоятельнöй сёрни торрез пыртны устнöй да письменнöй сёрниö. Календарно-тематическőй планированнё коми-пермяцкőй кыв сьőртi 2022-2023 велőтчан год вылő 6 класс № Темаэзлöн да Чассэзлöн количество Деятельностьлöн виддэз Электроннöй (цифровöй) п/п разделлэзлöн образовательнöй ресурссэз, ФПУ быдö к/р п/р наименованнё сыс Раздел I. Коми-пермяцкőй кыв йылiсь тöдöммез (1 час) 1 Коми-пермяцкöй 1 Различеннё литературнöй кывлöн да литературнöй диалекттэзлöн; диалектнöй ассямаэзкöт кывлöн нормаэз да тöдсасьöм. диалекттэзлöн ассямаэз. Раздел II. ПОВТОРЕННЁ (1 час) 2 Текст. Текстлöн 1 Текст сьöртi удж; текстлöн структура да медшöр смысловöй торрез. дума определитöм; текст-рассужденнёкöт да Текст лöсьöтöмын текст описаннёкöт тöдсасьöм да нылöн торйöтöм. ассямаыс (думаэзлöн порядок). Сёрни типпез. Бöрьян текст (рассужденнё). Раздел III. ЛЕКСИКА (1 час) 3 Общеупотребительн 1 Кыввезлöн группируйтöм быдкодь тематическöй öй кыввез. Исконнöй группаэз вылö; Характеристика лексика, темаэз рбщеупотребительнöй да йитöм кыввез. необщеупотребительнöй кыввезлöн. Важмöм да виль кыввез. Диалектнöй кыввез. Заимствованнöй кыввез. Фразеологизммез, ны пырйöт уна ладорсянь морт олан мыччалöм. Раздел IV.СЁРНИ СТИЛЛЕЗ ВЕЖÖРТАС (1 час) Сёрни стиллез. 1 Сёрнилöн стиллезкöт тöдсасьöм; Тексттэз сьöртi Сёрнитан стиль. удж; Быдкодь стиллеза тексттэзлöн различеннё. Художественнöй литературалöн стиль. Раздел V. МОРФОЛОГИЯ ДА ОРФОГРАФИЯ (2 час) 5. Сёрни торрез. 1 Собственнöй да нарицательнöй эманиммезкöт Эманим (сущ-й). тöдсасьöм; единственнöй да множественнöй Географическöй числоа эманиммезкöт; Практика вылын ниммез, эманиммезлiсь признаккез петкöтöм. историческöй событиеэз, вежалуннэз ыджыт буквасянь гижöм. Эманимлöн единственнöй да множественнöй число. 6. Эманимлöн 1 1 Коми-пермяцкöй падежжезкöт да личнопадежжез сьöртi притяжательностьлöн категориякöт тöдсасьöм; вежласьöм. практика вылын эманиммезлiсь признаккез Эманимлöн личнопеткöтöм; морфологическöй разбор керöм. притяжательнöй формаэз. Эманиммез бöрйöм Раздел VI. НИМТАН (2 час) 7. Нимтан йылiсь 1 Нимтанлiсь грамматическöй признаккез велöтöмсö тöдвылö петкöтöм; качественнöй да относительнöй уськöтöм. нимтаннэз определяйтöм; нимтанлiсь сравненнё Качественнöй да степеннез определяйтöм. относительнöй нимтаннэз. Качественнöй нимтаннэзлöн ордчöтан степеннез: сравнительнöй да 4. 8. превосходнöй. Качестволiсь мера да степень мыччалан формаэз. Нимтаннэз бöрйöм. 1 Раздел YII. ЛЫДАНИМ (2 час) 9. Лыданим кыдз сёрни 1 тор. Лыданим разряддэз вылö торйöтöм. Простöй, сложнöй да составнöй количественнöй лыданиммез. 10. Обобщительнöй да 1 порядковöй лыданиммез, нылöн аркмöм. Лыданиммез гижöм. Лыданиммез бöрйöм. - 1 Практика вылын нимтаннэзлiсь признаккез петкöтöм; морфологическöй бöрйöм керöм. - - Лыданимлiсь грамматическöй петкöтöм; Числительнöйлöн тöдсасьöм. - - Числительнöйлöн разряддэзкöт тöдсасьöм. Орфографическöй номаэзкöт тöдсасьöм; морфологическöй бöрйöм керöм. - Нимвежанлiсь грамматическöй признаккез петкöтöм; признаккез сьöртiгруппироаваннё. 1 Морфологическöй бöрйöм керöм. Раздел YIII. НИМВЕЖАН (2 час) 11. Нимвежан йылiсь 1 вежöртас.Сёрникузя ын да текстын сылöн мог. Нимвежаннэзлöн разряддэз. Нимвежаннэз гижöм. 12. Нимвежаннэз 1 бöрйöм Раздел IX. КАДАКЫВ (5 час) признаккез разряддэзкöт Кадакывлöн инфинитивнöй форма. Кадакывлöн кад, лицо, число сьöртi вежласян формаэз. Кадакывлöн наклоненнё: изъявительнöй, повелительнöй, сослагательнöй (условнöй). Кадакывлöн положительнöй да отрицательнöй спряженнё. Отсасяна (вспомогательнöй) кадакыввез. Безличнöй кадакыввез. Кадакыввез гижöм. Кадакыввез бöрйöм. 1 - - Кадакывлiсь грамматическöй признаккез петкöтöм; Глаголлiсь наклоненнё определяйтöм. 1 - - Тöдсасьöм кадакывлöн положительнöй да отрицательнöй спряженнёэзкöт, вспомогательнöй кадакыввезкöт, безличнöй кадакыввезкöт; кадакывлiсь грамматическöй признаккез определяйтöм; Орфографическöй нормаэзкöт тöдсасьöм. 1 - 1 Морфологическöй бöрйöм керöм. 16- Контрольнöй удж 17. текст сьöртi. Общее количество часов по программе 2 - - Контрольнöй удж гижöм 17 1 4 13. 14. 15. ПОУРОЧНӦЙ ПЛАНИРОВАННЁ № п/п 1. 2. 3. Уроклöн тема Коми-пермяцкöй литературнöй кывлöн нормаэз да диалекттэзлöн ассямаэз. Текст. Текстлöн смысловöй торрез. Текст лöсьöтöмын ассямаыс (думаэзлöн порядок). Сёрни типпез. Бöрьян текст (рассужденнё). Общеупотребительнöй кыввез. Исконнöй лексика, темаэз йитöм кыввез. Важмöм да виль кыввез. Диалектнöй кыввез. Заимствованнöй кыввез. Фразеологизммез, ны пырйöт уна ладорсянь морт олан мыччалöм. Велöтан лун Контрольлöн формаэз да виддэз Устнöй опрос; Устнöй опрос Устнöй опрос 4. Сёрни стиллез. Сёрнитан стиль. Художественнöй литературалöн стиль. Устнöй опрос 5. Сёрни торрез. Эманим (сущ-й). Географическöй ниммез, историческöй событиеэз, вежалуннэз ыджыт буквасянь гижöм. Эманимлöн единственнöй да множественнöй число. Устнöй опрос 6. Эманимлöн падежжез сьöртi вежласьöм. Эманимлöн лично-притяжательнöй формаэз. Практическöй удж Эманиммез бöрйöм 7. Нимтан йылiсь велöтöмсö тöдвылö уськöтöм. Качественнöй да относительнöй нимтаннэз. Качественнöй нимтаннэзлöн ордчöтан степеннез: сравнительнöй да превосходнöй. Качестволiсь мера да степень мыччалан формаэз. Устнöй опрос 8. Нимтаннэз бöрйöм. Практическöй удж 9. Лыданим кыдз сёрни тор. Лыданим разряддэз вылö торйöтöм. Простöй, сложнöй да составнöй количественнöй лыданиммез. Устнöй опрос 10. Обобщительнöй да порядковöй лыданиммез, нылöн аркмöм. Лыданиммез гижöм. Лыданиммез бöрйöм. Устнöй опрос 11. Нимвежан йылiсь вежöртас.Сёрникузяын да текстын сылöн мог. Нимвежаннэзлöн разряддэз. Нимвежаннэз гижöм. Устнöй опрос 12. Нимвежаннэз бöрйöм Практическöй удж 13. Кадакывлöн инфинитивнöй форма. Кадакывлöн кад, лицо, число сьöртi вежласян формаэз. Кадакывлöн наклоненнё: Устнöй опрос изъявительнöй, повелительнöй, сослагательнöй (условнöй). 14. Кадакывлöн положительнöй да отрицательнöй спряженнё. Отсасяна (вспомогательнöй) кадакыввез. Безличнöй кадакыввез. Кадакыввез гижöм. Устнöй опрос 15. Кадакыввез бöрйöм. Практическöй удж 16. Контрольнöй удж текст сьöртi. Письменнöй контроль 17. Контрольнöй удж текст сьöртi. Письменнöй контроль Чассэзлöн общöй количество 17 УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКӦЙ ОБЕСПЕЧЕННЁ ОБРАЗОВАТЕЛЬНӦЙ ПРОЦЕССЛӦН Обязательнöй велöтчан материаллэз велöтчись понда Коми-пермяцкий язык: учебное пособие для 6 класса. Сост. Т.А. Васькина, Л.А. Косова, М.В. Четина. – Кудымкар: Коми-Пермяцкий этнокультурный центр, 2011. Гуманитар. МАТЕРИАЛЬНО-ТЕХНИЧЕСКӦЙ ОБЕСПЕЧЕННЁ ОБРАЗОВАТЕЛЬНӦЙ ПРОЦЕССЛӦН Учебнöй оборудованнё Таблицаэз, плакаттэз, кывчукöррез, портреттэз, дидактическöй материал; мультимедийнöй проектор Оборудованнё практическöй уджжез чулöтöм понда Тексттэз художественнöй произведеннёэзлöн.